Zajęcia logopedyczne w przedszkolu – jak powinny wyglądać

Dość często słyszę takie pytanie od rodziców, których dziecko uczęszcza do logopedy w swoim przedszkolu. Oczywiście każdy terapeuta ma swoje metody pracy, swój warsztat i bagaż doświadczeń jednak nie zawsze znajdzie czas na to, żeby chociaż pokrótce zapoznać z nimi zaniepokojonego rodzica.

Zajęcia indywidualne

Musimy pamiętać, że zajęcia są przygotowywane dla dziecka i pod jego kątem dobierane. Powinny być wykonywane przez dziecko bez przymusu, najlepiej więc jeśli są prowadzone w formie zabawy. Nieodzowne w terapii logopedycznej są ćwiczenia oddechowe oraz ćwiczenia buzi i języka – dla nich zawsze terapeuta powinien znaleźć czas, ponieważ są gwarancją sukcesu w dalszym postępowaniu logopedycznym. Dmuchanie na piórka, urządzanie wyścigów papierowych kuleczek czy układanie papierowych puzzli będą świetną zabawą a jednocześnie pozwolą dziecku swobodnie gospodarować oddechem. Śmieszne minki przed lustrem to „klasyka logopedii” ale ćwiczenia odpowiednio dobrane i przeprowadzone z pomysłem nie pozwolą dziecku się nudzić.

Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że nawet najlepiej przeprowadzone zajęcia, ale odbywające się tylko raz w tygodniu nie przyniosą wielkiego rezultatu, a przynajmniej nie w krótkim czasie. Dlatego tak ważne jest wykonywanie ćwiczeń zaleconych przez logopedę przedszkolnego w domu. Różne są sposoby na przekazanie rodzicom informacji jakie ćwiczenia wykonywać, najbardziej rozpowszechniony to zeszyt, w którym logopeda zapisze ćwiczenia do realizowania w domu. Jednak dobry terapeuta powinien wziąć pod uwagę to, że rodzic nie zawsze będzie wiedział jak dane zadanie wykonać, ponieważ nigdy nie widział jego demonstracji. Najlepsza sytuacja to taka, w której rodzice zawsze mogą zapytać logopedę o konkretne ćwiczenie, mają do niego kontakt oraz mogą i chcą uczestniczyć w tzw. zajęciach otwartych.

Zajęcia grupowe

Profilaktyka logopedyczna to podstawa do wyeliminowania ewentualnych przyszłych wad wymowy. Logopeda więc często prowadzi zajęcia grupowe. Obejmują one ćwiczenia oddechowe oraz gimnastykę buzi i języka a także wprowadzają elementy logorytmiki. Warunkiem dobrze dobranych ćwiczeń jest diagnoza wszystkich dzieci biorących w nich udział i wybranie takich zabaw, które nie będą pogłębiały wad już stwierdzonych. Niedopuszczalne jest np. ćwiczenie z oblizywaniem ust dla dziecka, które ma stwierdzone seplenienie międzyzębowe.

Zajęcia grupowe mają na celu tylko profilaktykę. Rodzice nie powinni zgadzać się na zajęcia „indywidualne” prowadzone dla np. dwojga czy trojga dzieci, ponieważ każde dziecko rozwija się w innym tempie i dla każdego powinien być ułożony indywidualny plan terapii. Nawet jeśli w grupie dwoje dzieci ma taką samą wadę, zajęcia dla nich powinny odbywać się indywidualnie.

 


Leave a Reply